Podcasts Media Ouders over opvoeden in het digitale tijdperk
Als ouder is het lastig een balans te vinden in het mediagedrag van je kinderen. De podcastserie Media Ouders die in 2021 door Probiblio en een aantal bibliotheken uit Noord- en Zuid-Holland werd ontwikkeld, geeft hier een mooi beeld van. Podcastmaker Marije Schuurman Hess ging - samen met de BN’ers Özcan ‘Eus’ Akyol en Jan Rot - op zoek naar antwoorden. De podcast werd speciaal gemaakt voor bibliotheken zodat zij de serie konden delen met leden en online volgers.

De podcastserie van vijf afleveringen staat in het teken van herkenbare momenten op het gebied van opvoeding, kinderen en media. De gesprekken tussen ouder en kind kunnen tot hilarische maar soms ook lastige momenten leiden.
Met deze podcastserie willen we dat bibliotheken ouders bewust maken dat er zoiets als ‘mediaopvoeding’ bestaat én dat de bibliotheek daar een rol in kan spelen. De podcast wordt dus primair ingezet als marketinginstrument en kan ook opgenomen worden in de (online) collectie.
Welke bibliotheken waren betrokken?
Samen met Bibliotheek De Groene Venen, Schiedam, Velsen, Westfriese bibliotheken en de Boekenberg hebben we de doelgroep, doelstelling en inhoud van de podcastserie uiteengezet.
Wat is er gerealiseerd?
De eerste 2528 downloads en 700 unieke luisteraars zijn een feit. De komende jaren willen we dit middel verder onder de aandacht brengen, want het is relevant voor iedereen! Deze aantallen zullen dus nog flink gaan groeien.
En nu?
In 2022 gaan we verder met deze podcast en de promotie daarvan, maar ook maken we een nieuwe reeks voor een andere doelgroep. Voor meer informatie over Media Ouders, kun je terecht bij Jet Govers, Maike van Pelt of Julia van Haaster terecht.

Lees hier meer over 'Media Ouders’

Videoteaser | Podcast 'Media Ouders' met Özcan ‘Eus’ Akyol en Anna van den Breemen

Videoteaser | Podcast 'Media Ouders' met Jan Rot en Daan de Launay

Audioteaser | Podcast 'Media Ouders' met Jan Rot en Daan de Launay