‘Het IDO ten tijde van Corona: de bibliotheek maakt verschillen in de maatschappij zichtbaar’
Interview met Anne-Marie van der Poel (adviseur Basisvaardigheden Probiblio)
Vertel eens over het Informatiepunt Digitale Overheid ten tijde van Corona, wat viel je op?
Anne-Marie: ‘In de zomer van 2021 verschoof het accent in de IDO-dienstverlening van informeren over digitale overheidsdiensten en doorverwijzen, naar het bieden van praktische hulp. Zoals ondersteuning bij vaccinatieafspraken en de CoronaCheck-app. Dat bracht ook uitdagingen met zich mee op het gebied van privacy, wat doe je wel (en niet) en hoe ver mag je gaan? Bibliotheek BplusC nam het voortouw met de inrichting van Corona spreekuren en dat voorbeeld werd al snel landelijk overgenomen.’
‘Nadat de overheid en landelijke media doorverwezen naar de bibliotheek, stonden mensen in rijen voor de deur. Daar moet je meteen op inspelen en dat doen bibliotheken dus ‘gewoon’. Vanaf dat moment werd de rol van de bibliotheek zichtbaarder. En wat opviel: de enorme flexibiliteit van bibliotheekmedewerkers, echt bewonderenswaardig!’
Waarin zat de toegevoegde waarde van de bibliotheek?
Anne-Marie: ‘Met stip op 1 staat de persoonlijke aandacht die mensen krijgen in de bibliotheek. Doordat iemand geduldig luistert en je verder helpt. Daar zit de kracht!’
‘Maar ook maakte de bibliotheek zichtbaar dat grote groepen mensen in onze maatschappij bepaalde basisvaardigheden missen. Die meerwaarde zorgde ervoor dat de dienstverlening van bibliotheken als ‘essentiëel werd bestempeld. En daardoor mochten zij tijdens de lockdowns in 2021 wél open blijven voor kwetsbare burgers.’
Hoe gaat de IDO dienstverlening zich ontwikkelen?
Anne-Marie: ‘Dat wordt een interessant vraagstuk. Weet de doelgroep die we het afgelopen jaar wisten te bereiken, de bibliotheek straks ook nog te vinden? Nu helpt de bibliotheek heel concreet, maar de bibliotheek is ook dé plek van leren en ontwikkelen. Hoe brengen we dat onder de aandacht bij al die mensen? Zeker een belangrijk vraagstuk, maar gelukkig is het leeraspect van het IDO ook landelijk prioriteit in de uitwerking van de Netwerkagenda.’
Meer weten?
Lees ook:
Meer dan 3000 burgers geholpen met belastingaangifte in bibliotheken Noord- en Zuid-Holland ten tijde van Corona.
Vertel eens over het Informatiepunt Digitale Overheid ten tijde van Corona, wat viel je op?
Anne-Marie: ‘In de zomer van 2021 verschoof het accent in de IDO-dienstverlening van informeren over digitale overheidsdiensten en doorverwijzen, naar het bieden van praktische hulp. Zoals ondersteuning bij vaccinatieafspraken en de CoronaCheck-app. Dat bracht ook uitdagingen met zich mee op het gebied van privacy, wat doe je wel (en niet) en hoe ver mag je gaan? Bibliotheek BplusC nam het voortouw met de inrichting van Corona spreekuren en dat voorbeeld werd al snel landelijk overgenomen.’
‘Nadat de overheid en landelijke media doorverwezen naar de bibliotheek, stonden mensen in rijen voor de deur. Daar moet je meteen op inspelen en dat doen bibliotheken dus ‘gewoon’. Vanaf dat moment werd de rol van de bibliotheek zichtbaarder. En wat opviel: de enorme flexibiliteit van bibliotheekmedewerkers, echt bewonderenswaardig!’
Waarin zat de toegevoegde waarde van de bibliotheek?
Anne-Marie: ‘Met stip op 1 staat de persoonlijke aandacht die mensen krijgen in de bibliotheek. Doordat iemand geduldig luistert en je verder helpt. Daar zit de kracht!’
‘Maar ook maakte de bibliotheek zichtbaar dat grote groepen mensen in onze maatschappij bepaalde basisvaardigheden missen. Die meerwaarde zorgde ervoor dat de dienstverlening van bibliotheken als ‘essentiëel werd bestempeld. En daardoor mochten zij tijdens de lockdowns in 2021 wél open blijven voor kwetsbare burgers.’
Hoe gaat de IDO dienstverlening zich ontwikkelen?
Anne-Marie: ‘Dat wordt een interessant vraagstuk. Weet de doelgroep die we het afgelopen jaar wisten te bereiken, de bibliotheek straks ook nog te vinden? Nu helpt de bibliotheek heel concreet, maar de bibliotheek is ook dé plek van leren en ontwikkelen. Hoe brengen we dat onder de aandacht bij al die mensen? Zeker een belangrijk vraagstuk, maar gelukkig is het leeraspect van het IDO ook landelijk prioriteit in de uitwerking van de Netwerkagenda.’
Meer weten?
Lees ook:
Meer dan 3000 burgers geholpen met belastingaangifte in bibliotheken Noord- en Zuid-Holland ten tijde van Corona.