De leukste lessen digitale geletterdheid dankzij Lab out of the Box.
Ook in 2021 continu in ontwikkeling
Kinderen en jongeren moeten naast goed leren lezen, schrijven en rekenen ook leren om bewust, veilig en kritisch gebruik te maken van digitale toepassingen. Nu en in de toekomst. Bibliotheken spelen een belangrijke rol op het gebied van digitale geletterdheid. Door de combinatie van leesbevordering en (aspecten van) digitale geletterdheid is de bibliotheek een unieke partner voor het onderwijs.
Met Lab out of the Box-leskisten (po) en nieuwe Lab out of the Box-lesbrieven (vo/mbo) helpt en inspireert Probiblio bibliotheken om aan de slag te gaan met digitale geletterdheid. Zowel in de bibliotheek zelf als op scholen. Deze lesmaterialen maken het mogelijk voor bibliotheken om in een handomdraai een les te verzorgen over bijvoorbeeld virtual reality, podcasts, robotica en fotografie.
In 2021 zijn de twaalf bestaande leskisten vernieuwd met een nieuwe layout en lesbrieven.
Elke kist is verschillend en bevat materialen voor een complete les. Ze zijn direct 'out of the box' te gebruiken, op scholen maar bijvoorbeeld ook tijdens een makerspace of CoderDojo in de bibliotheek. Bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland kunnen de leskisten kosteloos lenen. Alle bibliotheken kunnen gebruik maken van de lesmaterialen die te downloaden zijn.
‘Door de verhalen van prentenboeken te koppelen aan opdrachten met robotjes, stopmotion of een fotoverhaal komen verhalen echt tot leven.’
Diantha Zonderop - de Bibliotheek Krimpenerwaard
Samen met de bibliotheken Zuid-Kennemerland en Amstelland ontwikkelden we in 2021 ook drie digitale lesbrieven voor het vo/mbo over beeldmanipulatie, podcasts en virtual reality (met instructievideo’s!). Deze lessen sluiten ook aan bij veel SLO Kerndoelen Nederlands (vo), het Curriculum.nu en leerdoelen Digitale Geletterdheid. De komende tijd onderzoeken we samen met bibliotheken hoe we in nieuwe lesbrieven voor het vo/mbo nog meer de verbinding tussen taal en digitaal kunnen maken.
"Fijne lespakketten: je kunt ze kant-en-klaar direct gebruiken, maar ook je eigen draai aan het programma geven.’’
Bibliotheek Den Haag
"Dit was het leukste in mijn leven!"’
Dylan, groep 5 (over rijmen met de Ozobot robot)